Mary Kay Ash: een iconische leidinggevende persoonlijkheid

Mary Kay Ash was haar tijd steeds een stap vooruit. Zij veranderde de zakenwereld door meer mogelijkheden voor vrouwen te creëren, een onderneming op te bouwen die op haar waarden is georiënteerd en vrouwen sterker maakte door hun de controle over hun eigen toekomst te geven.

Mary Kay Ash richtte haar onderneming ruim 50 jaar geleden op, maar zij is ook nu nog een bron van inspiratie voor miljoenen mensen. Haar waarden leven in de door haar opgerichte onderneming voort en haar missie vrouwen sterker te maken is thans even belangrijk als voorheen. Het levenswerk van Mary Kay Ash maakte haar tot een baanbrekende ondernemer en haar duurzame nalatenschap maakte van haar een icoon.

Mary Kay Ash smiles for a photo while standing at a podium and holding up a plaque.

Opgericht door een vrouw voor vrouwen

Nadat zij ongelijke rechten op de werkplek had meegemaakt, wist Mary Kay Ash dat het tijd was voor verandering – niet alleen voor zichzelf, maar voor alle vrouwen. In 1963 richtte zij haar onderneming op en zette daarbij het idee van "business as usual" volkomen op zijn kop door de mannelijk gedomineerde werkplek radicaal te veranderen. Mary Kay Ash, een meesteres van verandering en richtinggevende zakenvrouw, wijdde haar leven aan haar missie vrouwen op de hele wereld macht en de controle over hun toekomst te geven.

Op woorden volgen daden

Mary Kay Ash geloofde steeds dat de juiste waarden je tot aan de top kunnen brengen. Zij bleef trouw aan de levenservaringen die haar als persoon hadden gevormd en liet zich door de Gouden Regel leiden door ervoor te zorgen dat zij steeds het goede voorbeeld gaf en aan anderen op hun weg naar boven hulp verleende.  Zij zei vaak: "Blijf altijd volkomen trouw aan je principes." Haar onwankelbare integriteit heeft miljoenen vrouwen geïnspireerd en haar tot een van de grootste ondernemers en leidinggevende persoonlijkheden ter wereld gemaakt. 
Mary Kay Ash stands between two women with her arms around them and listens as they are talking.
Mary Kay Ash faces a member of the Independent Sales Force in conversation with her hands on the woman’s shoulders.

Mensen naar succes toe loven

Toen Mary Kay Ash nog een jong meisje was, zei haar moeder altijd: "Je kunt het, Mary Kay!". Van de erkenning op het podium tot en met meeslepende speeches deelde Mary Kay Ash die aanmoediging daarna met miljoenen vrouwen. Zij stelde zich voor dat iedereen een bord droeg met daarop de tekst: "Zorg ervoor dat ik mij gewaardeerd voel", en zij maakte het een onderdeel van alles wat zij deed. Met die simpele stelregels verbond Mary Kay Ash een gemeenschap van vrouwen die door steun zelfvertrouwen kregen en die gemeenschap tot een wereldwijd imperium ontwikkelden.

1963
Op 13 september richtte Mary Kay Ash haar onderneming op en opende haar eerste zaak: Beauty by Mary Kay.

1964
Mary Kay Ash begint met de jaarlijkse traditie van het "seminar", waarbij de prestaties van vrouwen op het gebied van ondernemerschap worden erkend en biedt in dit kader zowel inspiratie als trainings voor het komende jaar.

1969
Mary Kay Ash introduceert het carrièreprogramma "auto" en maakt de legendarische pink Cadillac tot een symbool van succes voor haar zelfstandige schoonheidsconsultants.

1976
De Direct Selling Association verleent Mary Kay Ash de Hall of Fame Award.

1978
Om de prestaties van Mary Kay Ash te eren en waardering uit te spreken voor het overwinnen van de problemen aan het begin van haar carrière, ontvangt zij de Horatio Alger Distinguished American Citizen Award.

1979
Het tv-programma "60 Minutes" zendt een bericht over Mary Kay's verhaal.


1984
"Mary Kay on People Management", het invloedrijke eerste boek van Mary Kay Ash, verschijnt en komt op de bestsellerlijst van de Wall Street Journal.

1985
The World Almanac and Book of Facts betitelt Mary Kay Ash als een van de "25 meest invloedrijke vrouwen van Amerika".

1988
Mary Kay Ash wordt in de reeks "Great American Entrepreneurs" van het Smithsonian Institute voorgesteld.

1993
Ter viering van het 30-jarig bestaan van Mary Kay's onderneming opent het bekroonde Mary Kay Museum in Dallas, Texas zijn deuren om de succesweg van Mary Kays weer te geven en te honoreren en daardoor toekomstige oprichtsters van ondernemingen te inspireren.

1996
Mary Kay Ash sticht de Mary Kay Ash Charitable FoundationSM, thans bekend als "The Mary Kay Foundation", ter ondersteuning van kankeronderzoek en vrouwenorganisaties.

1999
Mary Kay Ash wordt als "Texas Woman of the Century" onderscheiden.


2000
De tv-zender Lifetime huldigt Mary Kay Ash als de eminentste vrouwelijke ondernemer van de twintigste eeuw.

2003
De Baylor University huldigt Mary Kay Ash in een wetenschappelijke studie als de "belangrijkste vrouwelijke ondernemer van de Amerikaanse geschiedenis".

2004
Mary Kay Ash wordt door de tv-zender PBS en de Wharton School of Business aan de University of Pennsylvania als een van de invloedrijkste zakenmensen van de afgelopen 25 jaar geprezen.

2011
Mary Kay medewerkers, zelfstandige schoonheidsconsultants, vrienden en familie slaan de handen in elkaar om het werk van Mary Kay Ash voort te zetten en aan de eerste "Global Month of Service" van de onderneming deel te nemen.

2013
Mary Kay Ash's onderneming, die zij met slechts 5000 US-dollar heeft opgericht, viert haar 50-jarig bestaan en blijft trouw aan dezelfde waarden en principes waarmee zij is begonnen.

2018
Mary Kay Ash's nalatenschap – vrouwen door ondernemerschap meer mogelijkheden te geven – leeft in de bijna 40 landen en officiële Mary Kay markten voort.