CHARMANT. VOL SPIRIT. EEN UNIEK SUCCESVERHAAL.


In de loop van de jaren zijn er veel succesvolle ondernemers geweest, maar Mary Kay Ash was wel heel uniek.

Een droomorganisatie

Toen Mary Kay Ash 'op pensioen ging' na een succesvolle carrière in de directe verkoop, begin 1963, besloot ze een boek te schrijven om vrouwen te helpen overleven in de door mannen overheerste zakenwereld. Ze maakte twee lijsten. Op de eerste lijst stonden de zaken die de ondernemingen waar ze had gewerkt goed hadden gedaan en op de tweede de zaken die ze volgens haar beter hadden kunnen doen. Toen ze de lijsten bekeek, besefte Mary Kay dat ze zonder het te weten een marketingplan had opgesteld voor een droomorganisatie – een onderneming die vrouwen onbegrensde mogelijkheden zou bieden om succes te boeken op persoonlijk en financieel gebied. Met 5.000 dollar spaargeld en de steun van haar 20 jaar oude zoon Richard Rogers lanceerde Mary Kay haar droomorganisatie op vrijdag 13 september 1963.

Filosofie

Mary Kay nam de Gouden Regel aan als haar filosofie: het is heel eenvoudig om te bepalen wat de beste handelswijze is in vrijwel elke situatie door anderen te behandelen zoals jezelf behandeld zou willen worden. Ze was er ook vast van overtuigd dat je je prioriteiten goed moet bepalen. Voor haar was dat op de eerste plaats haar geloof, daarna haar familie en daarna haar carrière.
Ze benadrukte ook hoe belangrijk het is de prestaties van anderen te erkennen. En ze moedigde de werknemers en de onafhankelijke verkopers voortdurend aan om iedereen met wie ze te maken kregen te behandelen alsof die een bordje droegen met daarop 'Geef me het gevoel dat ik belangrijk ben'.
Mary Kay heeft nu nog steeds de principes van Mary Kay Ash hoog in het vaandel.

De bekroningen van Mary Kay Ash

Talloze ondernemers, auteurs, politici en wetenschappers hebben hun waardering getoond voor de genialiteit en vastbeslotenheid van Mary Kay Ash. Tijdens haar leven kreeg ze talloze prestigieuze onderscheidingen en nog meer na haar overlijden op 22 november 2001.

 Hier volgen er een paar:

  • '100 Greatest Women of 100 Years' van de YWCA Metropolitan Dallas (2008)

  • A&E Television produceerde de documentaire Mary Kay, dat werd uitgezonden op het Biography Channel (2006)

  • De '25 Most Influential Business Leaders of the Last 25 Years' van PBS en de Wharton School of Business (2004)

  • De 'Greatest Female Entrepreneur in American History' van de Baylor universiteit (2003)

  • 'Most Outstanding Woman in Business in the 20th Century.' Lifetime Television (1999)

  • National Business Hall of Fame, Fortune (1996)

  • Pathfinder Award, National Association of Women Business Owners (1995)

  • Een van de 'America’s 25 Most Influential Women' The World Almanac en Book of Facts (1985)

  • Horatio Alger Distinguished American Citizen Award (1978)

Mary Kay adopted the Golden Rule as her guiding philosophy.

MEER OVER MARY KAY

Mary Kay heeft talloze vrouwen wereldwijd geholpen om eigen baas te zijn en succes te boeken op hun eigen voorwaarden. Lees meer over haar tijdloze principes en invloed in The Mary Kay Way en andere invloedrijke boeken.
Mary Kay Ash schreef The Mary Kay Way, een bestseller van de Wall Street Journal.

Mary Kay Ash heeft een wereldwijde onafhankelijke salesforce opgebouwd, die momenteel bestaat uit meer dan 2 miljoen vrouwen en die wordt gerespecteerd door vooraanstaande mensen uit de zakenwereld en wetenschap. Hoe? Het geheim is te lezen in haar boek, The Mary Kay Way, een bestseller van de Wall Street Journal.
Achtenveertig jaar lang hebben de principes in The Mary Kay Way de onderneming geleid, in een veranderend economisch klimaat en een gigantische, wereldwijde expansie. Er wordt wel gezegd dat er geen onderneming bestaat die de waarden en denkbeelden van haar oprichter beter vertegenwoordigt dan Mary Kay Inc.
Mary Kay Ash, die nu wordt erkend als de grootste vrouwelijke ondernemer van de VS, kwam in 1963 in een mannenwereld terecht, waar ze de weg zou banen voor andere vrouwen. Ze ontwikkelde haar onderneming niet op basis van de regels van de concurrentie, maar op de Gouden Regel. Door 'mensen te prijzen tot ze succes boeken' en 'elke kritiek te verpakken tussen twee dikke lagen lof' heeft de energieke inwoonster van Texas nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor vrouwen over de hele wereld en een onderneming van miljarden dollars opgebouwd. En na bijna 50 jaar volgt haar internationale onderneming nog steeds haar tijdloze filosofie, waarin de vrouw centraal staat en die het leven van mensen wereldwijd blijft raken.
Lees meer over de boeken van Mary Kay